Båt og utstyr

Navnet på båten.

Båten heter S/Y Pliosaurus, valget er ikke tilfeldig, men desverre litt langt og vanskelig og vil nok skape litt utfordringer på VHF sambandet i diverse land, men den utfordringen tar vi. Vi ville ha et navn som linket båten til havet, og til Svalbard. Båten har hjemmehavn Longyearbyen, og siden pappa har bodd der i 20 år, mamma i 12 år og guttene er vokst opp der så kunne vi ikke slippe den arktiske øygruppen så lett. S/Y står for de engelske ordene Sailing Yacht (seil fartøy) , og Pliosaurus er navnet på de fosile øglene som de siste årene er gravet ut på Svalbard. Dette var fortidens undervanns dinosaurer, noen fryktelige rovdyr som regjerte havene lenge før mennesket dukket opp på jorden. Vi syntes at vår forholdsvis store og røffe seilbåt i aluminium, burde kalles opp etter noe stort og røfft, og da var vi ikke i tvil om navnet. Vi er ikke eksperter på Pliosauruser, men for de som er interesert kan dere studere Jørn Hurums arbeider på svalbard, og følgende linker kan være interesante å se på :http://www.youtube.com/watch?v=sUwexnYVEZg  og https://www.nhm.uio.no/om/organisasjon/forskning-samlinger/personer/jhhurum/ Jeg har vært i kontakt med Jørn og han syntes det var morsomt at jeg hadde kaldt båten Pliosaurus, og syntes det var greit at jeg linket navnet opp mot hans navn og arbeide. Jeg kan kanskje nevne at både Thor Alexander i 1. klasse på Longyearbyen skole og Baard Robert / John Kennet i Kullungen barnehage i fjor hadde besøk av Jørn. De syntes det var særdeles morsomt å høre om øglene i havet og ikke minst Ida. Hvem Ida er finner dere på nettsidene til Natur Historisk Museum i Oslo, link over. Nå håper vi at øgla vår skal regjere havene i mange år.

Ilustrasjon av en pliosaur

Komunikasjon.

Følgende komunikasjons utstyr er innstalert eller med i båten:

Det er montert en Reymarine 218 VHF , denne står fastmontert ved kartbordet, med et ekstra håndsett ved styrepossisjonen, slik at den kan oppereres fra to plasser, samt brukes som inter.com. Vi har også en håndholdt VHF type  Reymarine Rey 101E, som reserve i båten, for å bruke fra gummibåten, eller på land. I tillegg er det en del av nødkomunikasjonen hvis man må gå i flåten.

Vi har også montert en BLU marine ICOM 802#02 HF radio (kortbølgeradio) for komunikasjon over større avstander.

Av satelitt basert komunikasjon, så har vi en Iridium 9555, dette er et håndsett, som er i reserve, og med 2 ekstra batterier, vil denne først og fremst være i reserve, og for bruk fra flåte. Hovedkomunikasjonen vil gå via en Imarsat C satelitt telefon av typen Fleetcom FB 150. Denne gir oss også nett tilgang uansett hvor vi er untatt polområdene, og vi skal styre unna all kulde så det er ikke noe problem.

Båten er utstyrt med aktiv AIS sender som via VHF båndet sender ut båtens possisjon, fart og kurs. Dette for at båtene rundt oss skal kunne se oss og se hvor vi går. Vi har også mottaker slik at vi ser andre båter. Dette gir først og fremst økt trygghet på natta og i dårlig sikt.

Skulle uhellet først være ut og vi går ned eller må forlate skuta, har vi en MC G5 A MC MURDO epirb. (friflyt nødpeilesender) som sender båtens kjennemerke og possisjon via satelitt, til nærmeste redningssentral uansett hvor i verden vi er. Denne er montert slik at den selv løsner fra båten og starter å sende hvis båten går raskt ned.

Vi har med en Safe Link AIS SART fra Kannard Marine, som har en rekkevidde på 10nm, og som sender vår possisjon til omliggende fartøyer, samt signal om at vi er i nød. Denne har en sendetid på 96 timer, og er kun tenkt brukt hvis vi havner i flåten.

Av mer personlig utstyr har vi:

Reymarine Life Tag system (6 stk) dette er små duppeditter som kan festes på redningsvesten, og som gir en høy alarm i båten hvis noen faller over bord og forsvinner. Samtidig vil kartplotteren registrere possisjonen der vedkommende falt over bord. Vi har også med en stk personlig AIS , type Safe Link R10 som sender possisjonen i minimum 24 timr, til alle som er i nærheten 4nm. Og en personlig nødpeilesender GME MT 410 m/GPS, som har samme egenskaper som epirben som står beskrevet over. Denne har en sendetid på minimum 24 timer.

Navigasjon.

I båten er montert 2 stk Reymarine C120W kartplottere, disse er koblet i paralell. En er plasert i styrepossisjonen, og en ved kartbordet i salongen. Kartplotterne er koblet opp mot radar type Reymarine RD184D Digital radar 4KW 45 cm. Og AIS sender/mottaker. I tillegg er medbrakt 2 stk PC, med kart for hele verden, og med tilhørende ekstern GPS. Det er også med 2 stk I-Pad , der vi har lastet ned Navionics karter på den ene. Dette betyr i praksis at vi har 5 kartplottere ombord,vi  har derfor ikke med papirkart. Vi har i tillegg 2 stk Garmin GPS  1 stk  Dakota 10 og en større stasjonær.Vi har også med en sekstant! Men om den blir mye brukt, er vel tvilsomt. I tilegg er det noen kompass ombord.

Tegninger av båten.

Tegninger av båten.

Tegninger av båten.

Ovni 495

Båten er bygget på bestilling hos Chantier Alubat i Frankrike, og ble levert fra verftet i mai 2011. Båten er levert i henhold til våre egne spesifikasjoner, og er den første og eneste Ovni 495 som er levert i Norge. Båten er en klasse A – havseiler, og er sertifisert for inntil 8 personer på havseilas. I eiers håndbok, garanterer verftet at båten oppfører seg perfekt selv under ekstreme værforhold som voldsomt uvær, orkan, syklon osv. Verftet oppgir at båtens begrensninger vil være vedlikehold av utstyr, samt fysisk og psykisk styrke på mannskapene. Dette får vi vel velge å tro på? Det høres i vertfall betryggende ut. Alle Ovni modeller leveres med heve/senke kjøl . og båten stikker kun 95 cm dypt, med kjølen trukket opp, dette gir oss muligheten til å gå inn i laguner, opp i grunne elver, samt å sette båten på land ( vi kan f.eks la tidevannet legge oss på tørt land for bunnsmøring, propellskifte, eller andre nødvendige inspeksjoner/utbedringer). Av spesielle ting som er tilpasset våre ønsker og krav kan nevnes: Vi ønsket ikke å få båten levert med Volvo Penta motor som er standard, men fikk satt inn en Yanmar motor på 110 hk. Vi har montert en 3,5 KW vannavkjølt diesel generator av typen Whisper Power M-SC3,5, og en Watermaker av type Dessaltor med kapasitet på 60 liter ferskvann pr. time. Vi har montert et solcellepanel, og en vindturbin av typen Eolienne D400.  Vi har dermed 4 alternative strømprodusenter om bord, og egenproduksjon av ferskvann. Vi har fått lagt opp rikelig med strømuttak i 220v over hele båten. I tillegg til en oppgradert bysse med en Force 10 gassovn med 3 bluss og stekeovn, har fått integrert en mikrobølgeovn, samt utstyrt båten med en induksjons kokeplate. (vi har selvfølgelig inverter, som kan levere 220V, fra vår 12V batteribank) . Vi har dermed muligheten til å velge strøm eller gass til matlagingen om bord. I tillegg fikk vi båten levert i en spesialversjon med 4 lugarer i stedet for standard som er 3. Alle skroggjennomføringer er sveiste, slik at vi ikke har noen bekymringer med pakninger/tetninger og flenser på utsiden av skroget. I båten er montert en dieselbrenner av typen Dickinson Newport, denne er utstyrt med egen 80L dieseltank. I tillegg til at båten har doble ror som standard, med ratt og styremaskin, har vi også med oss (benyttes på lange kryssinger) et Hydrovane vindror. Dette gir oss i praksis 3 ror og 3 uavhengige styringsmuligheter. Til slutt kan nevnes at vi valgte å sette på en propell av typen Maxprop Ecowind , vi har i tillegg fått med originalpropellen og settmutter for denne, som inngår i reservedelslista, sammen med en verktøy for avtaking av propell. Det betyr at vi har dobbel sikring på propell.

Tekniske data:

Arkitekt Philippe Briand
Båtklasse A
Nr. Gitt av klassifiseringsselskap CE/0607
Nr CIN FR -ALU _____
Skroglengde 14.68 m
Flytelengde 12.82 m
Største bredde 4.50 m
Dyptgående (senkekjøl) 0.95/2.95 m
Høyde over vannet 20.35 m
Ballast : 4 800 kg
Kjøl 300 kg
Vekt tom 13800 kg
Flateinnhold storseil 50.50 m²
Flateinnhold fokk 70,30 m²
Genuafokk 27,40 m²
Vannbeholdning (ekskl. Varmtvannsbeholder) 860 L
Dieseltank (omtrent) 600 L
Septik tank 80 L x 2
Motorbatteri 95 Ah x 1
Hjelpebatteri 95Ah x 6
Fremste framkomstmåte Seil
Maksimal motorkraft ombord 80,9 kw / 110 cv