Lerwick, Shetland.

Så er vi tilbake på nettet! Vi har kommet oss til Lerwick på Shetland, hit kom vi inn fredag ettermiddag, i god vind og god fart. Sist vi skrev lå vi rett ved Dublin i Irland, derfra seilte vi nordover til Bangor utenfor Belfast i Nord-Irland. Der ankom vi en flott marina den 28/7, det var surt og kaldt med regn. Det var 12 grader og duskregn ute, inne klarte vi å holde 22 grader, men det er gulvkalt. Ungene er ikke vant til å bruke klær, og de har vanskelig for å kle seg. For et par dager siden tok de på gummistøvler for første gang på tre år, og da kom det kjapt fra Baard Robert: Nå vet jeg hvordan det føles å ha gipset fot!
Men vi måtte videre og fra Bangor dro vi opp til nordspissen av Irland, og en liten landsby som heter Ballycastle. En liten men hyggelig landsby, det ble handletur som ble avsluttet med Fish & Ships, Guinness, og Irisch coffe for de voksene. Hamburger og brus på barna. Så bar det videre nordover neste dag, til neste land (det blir turens siste land det) Scotland. Målet var den lille landsbyen Fort William. Vi startet fra Ballycastle på morgenen den 30/7, og seilte hele dagen stort sett med vind og strøm. Men klokken 2000 valgte vi å ankre opp i 3 timer for å vente på at strømmen skulle snu. Det er ganske kraftige strømmer her i området og denne ankringen betalte seg godt. I stedet for 3 knop motstrøm fikk vi 3 knop med oss. Vi ankom Fort William klokken 0700 på fredag den31/7, og dermed var vi klare for Caledonian Canal. Det ble en time venting og så bar det oppover i slusene. Kanalen går tvers over Scotland og består av 29 sluser, flere kilometer med utgravde kanaler og tre innsjøer. Av innsjøer er vel Loch Ness den mest kjente. (for de spesielt interesserte: www.scottishcanals.co.uk ) Første dagen tok vi oss gjennom 11 sluser og la oss i vestenden av Loch Lochy første natta, ved samme brygge lå også den norske båten Alba som er på vei hjem fra tre år i Middelhavet. Neste dag dro vi videre til Fort Augustus som ligger i vestenden av Loch Ness, en flott landsby der det er fem sluser som nærmest tok oss ned gjennom byen og ut i vannet. På slusekantene sto hundrevis av turister (også norske) som tok bilder av båtene og snakket til oss mens vi arbeidet oss ned på Loch Ness. Det ble en natt ved bryggene her også (og vi fikk besøk av de fire ungdommene i Alba, som hjalp oss med å bli kvitt noen liter filippinsk rom). Så søndag 2/8 gikk vi over Loch Ness, alle mann på dekk, kikkert og fotoapparat klart. Ville sjøormen vise seg for oss? Vi så ingen orm, men noen mistenkelige bølger så pappa og John K.
Vi fikk igjen problemer med autopiloten vår! Loch Ness var så stor at vi kunne la båten styre selv, men det ville den ikke! No Compass fikk vi på skjermen, og uten kompass ingen styring……. Etter at vi var over Loch Ness ble vi sluset ned til Inverness, der vi lå i fire dager for å prøve å få orden på styringen. Pappa ringte forhandlere i Inverness og på Shetland men det ble lite hjelp å få, en mann kom og gjorde noen målinger, sa han kom tilbake om en time men etter tre døgns venting gav vi opp. Og vi hadde enda til purret på tlf. 4-5 ganger.
Vi måtte legge gummibåten på dekk og montere vindroret igjen. Men da vi endelig kom oss videre så virket faktisk autopiloten så i skrivende stund krysser vi alt vi har for neste etappe. Vi kom oss av garde fra Inverness klokken 0500 (på høyvann og dermed 6 timer medstrøms) 6/8, med kurs for Shetland og Lerwick. Kald fornøyelse med varierende vind og til tider motstrøm. Men hit ankom vi klokken 1400 på fredag, fikk fortøyd og koblet strøm. I går lørdag besøkte vi Shetland museum, et flott nybygg med interaktive aktiviteter for store og små, vi avsluttet med Lunch på museet og gikk videre til kulturhuset der det ble kino. Vi så Inside Out i 3d, så ble det hjem å dusje og spise middag.
Nå søndag 9/8 ligger vi litt på vent, vi går nok videre snart, men det er forholdsvis sterk vind de kommende 48 timer, opp i liten kuling og 3,6m bølger. Avgjørelse om avgang er i skrivende stund ikke tatt, men en ting er sikkert neste havn er Norsk. Hvor vi får landkjenning i Norge vet vi ikke, men hvis været ikke er for ille vill vi holde oss ute i havet for å komme inn så langt nord som mulig.
Vi regner fortsatt med å nå skolestarten 17/8, og endelig bestemmelses sted vil bli Stjørdal Småbåthavn. Vi vil prøve å ankomme på ettermiddagstid, og håper noen av våre lesere gjennom 3 år vil ta i mot oss, vi vil selvfølgelig oppdatere fortløpende når vi når Telenors dekningsområde.
Alt vel med en småfrossen gjeng i Pliosauren.