Messina, Sicilia , Italia.

Da vi gikk fra Hellas, hadde vi værbildet klart. Nå Italia på 48 timer, eller ligge 5-6 døgn værfaste i Hellas. Vi bare måtte gå! Og 240 NM , på 48 timer skulle ikke være umulig! Vi fikk med en gang 15 knop i mot oss, og krysset oss vestover med lite fremdrift. Og det var tildels grov sjø imot oss. Men med solnedgangen stilnet det av, og vi motorseilte gjennom natten med et svakt vindpust fra nord. Med sola neste morgen kom også vinden , og selvfølgelig 15 knop i mot oss. Det ble å gå på kryss igjen. Men utpå ettermiddagen dreide det mer og mer nordlig og vi fikk bedre og bedre retning. Natta ble motor igjen, og på morgenen den 17/6 hadde vi pizzalandet i sikte, bare 3-4 timer til land. Da kuttet autopiloten vår igjen, og vi rotet bort litt tid på dette før vi innså at det ble  håndstyring videre. Så klokka 1430, kom vinden. Den kom helt i henhold til værmeldingen, men styrken stemte ikke. Vi hadde 25 NM, igjen til Messina på Sicilia som var målet. Men 25-28 knops motvind og grov sjø i sundet mellom «tåspissen på Italia» og Sicilia ble i meste laget! Vi måtte snu å gå sørover langs Sicilia, og fant til slutt en lun vik, ved Taromina. Der lå vi flått, selv om vi hadde noen fallvinder som røsket godt i båten.Vi hadde på det meste 39 knops vind, men bare i korte perioder. VHFen pep om kulingvarsel over hele Italia, og alle båter søkte mot land/ trygg havn.

I går Torsdag gikk vi så opå til Messina, hvor vi nå ligger. Vi orker ikke gå i detalj, men autopiloten ser nå ut til å virke igjen. Vi vil gå videre herfra i dag, men vet ikke helt retningen, da vinden er litt vanskelig for tiden. Men Sardinia er ønsket som neste landkjenning. Alt et vel og alle ved godt mot. Plutselig tilbake.