Vi rømte fra Tyrkia…………….

Den 25. Mai klokken 1000 fikk vi båten, den fløt allerede på vannet da vi kom ut til frakteskuta. Vi klatret om bord og fant fort en noen skader på dekk, forårsaket av «løse» akter stag som tydelig hadde slengt rundt omkring. Det filippinske mannskapet på fraktebåten kunne stolt fortelle mamma at de hadde vasket alle båtene før levering. Det viste seg at de hadde ligget i en Indisk industrihavn og blitt totalt nedstøvet. Da vi kom inn til land så vi at hele riggen fortsatt var svart av støv og dritt. Vi satte i gang vasking, og kom oss 2/3 deler opp i masta (12m)men da var det ikke vanntrykk til å gå høyere med slangen. Vi sendte på dette tidspunktet flere e-poster til den Nederlandske befrakteren, som sa seg villig til å hjelpe oss med vaskingen. Samtidig dukket det opp en smarting som sa han enkelt kunne reparere vår autopilot for en billig penge. Han plukket ut autopiloten og tok den med seg, den skulle han komme tilbake med neste dag.

Da pappa hang oppe i masta og vasket, fant han mere skader fra transporten. Det var tydelig at løfteåket/kjettinger hadde vært borti øvre babord vant (aluminiums stag som holder vairene ute fra masta)og skadet dette. Det var skadet slik at det nå hadde fått en sylskarp kant, kvass nok til å kutte opp seilet hvis det skulle slå borti! Det ble rapport med bilder til befrakter, forsikrings selskap og agent på e-post. Og til båtprodusenten for å skaffe pris på nytt vant. Vi hadde på nettene noen små regnskurer, akkurat nok til å spyle dritt fra toppen av riggen slik at dekket var svart nesten hver morgen og derfor måtte vaskes på nytt. Og autopilotmannen ja han ringte vi et par ganger om dagen; måtte bestille deler fra Istanbul, deler forsinket, kan ikke repareres likevel, skal fikse det, i morgen, i morgen……….

Ikke dukket det opp noen for å vaske båten, og ikke dukket autopiloten opp! Vi kan si at frustrasjonen bredte seg, og vi bare måtte ta aksjon (da vi lå på hotell med frokost, betalte vi ca. 450 kr. pr. døgn. Med båten i marinaen, uten strøm betalte vi ca. 800 kr. pr døgn ). Lørdag morgen 30/5, sjekket vi ut fra marinaen og skulle sette kursen mot Marmaris. Men da vi skulle kaste løs, ringte autopilotmannen (vi hadde egentlig avskrevet både mann og autopilot)og sa han var på vei, og at han hadde løsningen på vårt problem! Han hadde med en «ny en» og sammen med en annen kar monterte han denne, men fikk ikke ting til å virke. Han måtte ringe en venn…….. og etter 20 minutter dukket det opp en mann med Reymarine på ryggen og på verktøykista. Etter flere skiftede deler og til en pris 5 ganger det vi var forespeilet hadde vi plutselig autopilot.

Hovedgrunnen til at vi gikk til Marmaris var at der holder den Tyrkiske agenten til som vår båtbefrakter bruker . Vi dro dit for å ta «rotta» på henne. Og Mandag 1/6 gled vi inn på «hennes marina» etter en natt på anker utenfor selve byen. Hun kom raskt om bord, ville ha rapport om skader, og bilder slik at hun kunne ta det med befrakteren. Vi sendte rapport og bilder i en fei……..nå skulle det bli ordning med rigg og vasking. Rigger skulle komme neste morgen, og vaskere skulle det også komme!

Neste morgen fikk vi en gledelig e-post fra Holland, befrakteren ba om konto nr? Vi skulle få tilbakebetalt 500,00 USD for vaskingen vi selv hadde gjort på marinaen i Fethye. Klokka 1000 sendte vi e-post til agent og befrakter og etterlyste vaskere og riggere, hvorfor dukket de ikke opp? Klokka 1200 ringte vi agenten og fikk til svar at riggerne ville komme klokka 1430, men vaskere fikk vi ikke siden befrakteren allerede hadde betalt oss for å vaske selv????????? Det ble en ny e-post til Holland om vasking, og svaret kom umiddelbart. Båten SKULLE vaskes av agentens folk, og de skulle betale. Det var en ganske så skarp melding til agenten faktisk. Så klokken 1500, ringte en rigger og sa at han kom klokken 1600. Og klokken 1630 dukket så endelig riggeren opp, en smilende tyrker ved navn Hassan. Han ga oss et kort med tlf.nr på, forklarte at de hadde mye å gjøre og lurte på hvor mange dager vi skulle ligge der. Neste morgen sjekket vi ut og regelrett rømte.

(pappa var oppe i riggen og filte til vantet! Vi ordnet også andre ting i riggen og vasket dekket en gang til. Vi har sendt to e-poster til vår franske båtbygger, om pris på nytt vant men ikke fått svar. Vi har ikke vært mere i kontakt med agent/befrakter, men Seven Star Yacht Transport i Holland virket oppriktig lei seg for vårt trøbbel. Så vi forventer en kompensasjon både for vasking og skader, men enn så lenge har vi ikke pris på skadene…….. så vi har ikke gjort mere med det. Autopiloten ser ut til å virke, men parameterne den styrer etter er ikke slik vi hadde før, og den virker ikke like sterk som før. Men den gjør da en jobb, og da tør vi ikke røre den mere! )

Tyrkia var ellers en grei opplevelse, utrolig billig frukt/grønt av topp kvalitet. Et helt greit land, men det er ikke slik at vi MÅ tilbake.

3/6-2015 på formiddagen satte vi kursen mot Hellas, og etter tips fra en Engelskmann var det øya Nisos Symi som var målet, og det er neste historie.

 

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Er du en datamaskin? * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.