Daily Archives: august 2, 2014

Bora Bora

Bora Bora, verdens vakreste øy, og her ligger vi på overtid, på over overtid! Ja det er definitivt vakkert her, i midten et grønt fjell med en lyseblå lagune rundt. Utenfor lagunen ligger rev og øyer med brytende bølger akkurat som på bildene vi har sett før vi kom.

Men vi skal kanskje ta det i rekkefølge, vi dro fra Raiatea sammen med den «nye norske båten» Keep Cool, med Sylvia og Trygve om bord. Vi mere en håpet på å få følge med de noen uker eller måneder, er jo ikke akkurat mest nordmenn her, og det hadde jo vært hyggelig selskap for alle. Men allerede dagen etter at vi ankom Bora Bora, dukket det opp nye utfordringer for de unge rederne. De fikk en tysk skipper om bord som fant brudd i et undervant (wire som holder masta på plass), og de ble derfor svært usikre på hva de skulle gjøre. Mens de ble liggende i marinaen, seilte vi videre. Vi tok små etapper, og ankret opp på forskjellige plasser rundt omkring på øya. Vi fikk dermed sett hele Bora Bara i løpet av en ukes tid. Vi var innom flyplassen, noen hoteller og restauranter, badestrender og rev for snorkling. Vi kan vel oppsummere med at det er vakkert, men det er et men, sett med våre øyne i alle fall. Alle de fineste strendene er enten «tatt» av et hotell, eller de har plakater om privat eiendom, eller så har den som eier stranda startet «gatekjøkken» for alle vannscooterne som fyker forbi. Og i tillegg til dette ble vi advart mot halv-ville hunder på disse små vakre øyene langs revet. Så Bora Bora er vakker, men vakrest på flyfotos.

Etter en uke rundt Bora Bora dro vi tilbake til marinaen, der var ikke Sylvia og Trygve lengre, de var dratt tilbake til Raiatea for å bytte wire til masta. Og ettersom m vi ikke fikk fylt gass på Bora Bora, og vi var spente på hvordan det gikk Sylvia og Trygve dro vi tilbake til Raiatea vi også (5 timer med motor). Der fikk vi vite at ny vire var bestilt fra Tahiti, og at de hadde bestemt seg for å ta båten på land for bunnsmøring mens de ventet på nye wire. Mens dem malte båten fylte vi gass og diesel (vi har nå brukt ca. 800l siden Panama i januar). Og så dukket også svenske Winnili opp etter hvert. Vi håpet da at så snart Keep Cool (båten til Sylvia og Trygve) var sjøsatt og wire var montert at vi sammen kunne fortsette vestover…….. men den gang ei. Da Keep Cool kom opp av vannet fant de store områder med «vasspest», enkelte områder store som toalett lokk! De på marinaen beroliget eierne med at dette var «vanlig» på gamle båter og ikke noe å bry seg med. Verre var det at da båten ble sjøsatt så tok den inn vann. Det viste seg at mens den sto på land sprakk bunnen av båten, både foran og bak kjølen. Dette er i skrivende stund utbedret med epoxy og glasfiber fra innsiden, og nå er båten således tett.

Mygg er vi advart mot, dengufeber ble diskutert allerede på Galapagos, og vi har alltid vært på vakt for dette. Når man setter båten på land er innsektplagene mye større enn ute på sjøen, og dette har nå besetningen på Keep Cool fått erfare………. I skrivende stund ligger de på hotell på Raiatea, og Sylvia har fått påvist dengufeber men er på bedringens vei. Nå håper vi inderlig at lykken snur for det unge rederparet, og at de på en eller annen måte får startet på sitt eventyr.

Vi kunne ikke ligge og vente på Keep Cool, så vi seilte tilbake til Bora Bora med svenskene, men før det rakk vi å bli kjent med 2-3 andre båter med barn. Svenske Ceminante dukket opp med to jenter om bord, en katamaran «Dafeny USA» hadde også to jenter om bord og en engelsk båt dukket opp med tre gutter. Det ble dermed bading med 6 gutter og 4 jenter sammen den siste kvelden på Raiatea. Og vi håper å treffe noen av dem igjen etter hvert.

Nå har vi ligget på Bora Bora en ukes tid og ventet på bedre vær til neste etappe, venting er kjedelig men noe godt kommer det ut av det også. For et par dager siden ble vi kjent med mannskapet på den Hongkong registrerte båten Beluga Free. Det viste seg å være en 72 år gammel engelsk advokat som var ute på sin jordomseiling, og siden kona ikke var like ivrig på seiling hadde han ansatt to mann til å hjelpe seg rundt jorda. Og dette var selvfølgelig to gutter i tjueårene fra Filipinene. Og disse tre har som mål å seile båten tilbake til Hongkong før jul, og det via Filipinene. Siden de ikke er særlig bekymret for været , fikk også vi fornyet tro på at vi kan nå Filipinene før Jul. Vi vil nok prøve å seile sammen med Beluga Free, så får vi se etter hvert.

Ellers har vi måttet ta frem skolebøkene for neste år, vi er nemlig i ferd med å gå tom for lesestoff for guttene.  Så da er vi startet på skoleåret 3 uker før de i Norge, og kan ta litt «småferier» innimellom hvis det blir behov. Alt er vel om bord og pappas venstre langfinger kommer seg også, men litt vond og stiv er den fortsatt.

Hvis ikke dagens ned lasting av værmelding byr på overraskelser, setter vi seil videre vestover i kveld lokal tid (søndag morgen i Norge). Vi sier i så fall forvell til Fransk Polynesia og franske bagetter, og styrer mot Cook Islands. (det skal bli godt å bli ferdig med fransk og fransk polynesiske minibanker). Men hvis vi drar (tar 3-4 døgn) er vi forberedt på at 2. døgnet vil bli litt tøft for oss, det meldes om 3 meter bølger og 25-35 knops vind. Og har vi u-flaks så kommer vi ikke inn i havna der vi har tenkt oss pga. bølger, da blir det i så fall 4-5 dager til før vi kan ankre opp/ser land. (men u-flaks skal vi ikke ha) Guttene håper vi kan finne Donald Duck på engelsk i neste havn, det håper mamma og pappa også.

Vi er plutselig tilbake, hilsen oss på Pliosaurus.