Daily Archives: juli 8, 2014

Uturoa, Raiatea

Båten vår ligger midt i bildet.

Uturoa, er hovedstaden på Raiatea og vi ligger akkurat nå til kai midt i byen. Vi har to minutter å gå til nærmeste supermarked, som selger ferske bagetter fra klokka 0600 på morgenen, som Ola synger i sangen……..Bæste tomta i by`n, du e heldi du.                 Vi dro fra Tahiti lørdag 21/6 på morgenen, med kurs for Moorea og ankom Cook`s bay ved halv tolvtiden, vi ankret og spiste litt mat før vi dro videre til Opunohu bay. Her fant vi en fin ankringsplass med nydelig badestrand med tilhørende friområde. En flott plass for ungene, og ikke så vi noe hai heller. Vi ble liggende her i 4 dager før vi satte seil videre vestover til Huahine 25/6. Det ble egentlig vår første ordentlige seilas mot vinden. 12-16 knop vind i mot, og vi gikk så høyt mot vinden som det lot seg gjøre, men vinden varierte med 20-30 grader hele tiden så vi fikk ikke noen optimal kurs. Vi endte opp på lesiden av Huahine, og kjørte motor de siste 3 timene inn til byen Fare. På veien fikk vi opp en Mahi  Mahi på 10-12 kilo, den gav oss stekt filet til middag og 40 fiskekaker i fryseren.                  Fare ankom vi klokka 1400 den 26/6 og det viste seg å være en svært så hyggelig liten småby, fin badestrand var det også. Her var butikker og alt vi trengte og i tillegg var det stor feiring i byen med blomsteropptog, dans og underholdning. Vi stortrivdes her, og kostet på oss en rundtur på øya med guide slik at vi fikk sett det meste. Mest interessant var noen installasjoner mellom havet og en lagune. Det var mange hundrede meter med murer og steng i det grunne passet (mange hundre år gammelt)som den dag i dag gir lokalbefolkningen fersk fisk .                  Fra Huahine var det silkeseilas over til Raiatea 21 nautiske mil med fin vind og flatt hav(ankom 1/7). Vi gikk for fulle seil inn Teavapiti pass (trang passasje gjennom korallrevet og inn i lagunen)og helt inn til byen. De to første nettene lå vi inne i en lagune som var svært grunn, både i innseilingen til lagunen og på ankerplassen viste loddet 1,3 meter, og da lå vi sammen med et par dagsturkatamaraner. De første som ønsket oss velkommen her var 3 store haier, så det ble ikke noe bading der. Så da ble det bytur med gummibåt i stedet, 10 minutter tok det inn til byen med vår 8 hk Yamaha. Torsdag 3/7 gikk vi rundt naboøya Tahaa, uten å finne noen fristende ankringsplass, så vi kom tilbake til Raiatea og la oss ved en liten øy i Rautoanui pass. Vi døpte den lille øya for Pliosaurusøya, her var fint å bade og vi fyrte bål og grillet pølser og marsmallows. Så bar det inn til byen på lørdag, og vi ligger akkurat som Ola synger.                 På lørdag ettermiddag dukket det plutselig opp to norske ungdommer ved båten, det var Sylvia fra Bergen og Trygve fra Nøtterøy. De hadde dradd ned hit for å kjøpe seg seilbåt og starte det store eventyret. Da de kom til oss var vel ikke humøret helt på topp, det hadde dukket opp en del ting på båten som ikke var helt som forventet. Blant annet tok båten inn vann pga. lekkasje på en slange. Pappa ble med for å se på saken, og uten at vi skal gå i detalj så gikk ikke det så bra……… for pappa altså. Han skulle skjære til noe plast for å tette båten fra utsiden og det endte med at han satte den sylskarpe kniven rett i hånda. Kuttet var ikke stort, men trolig har kniven kuttet delvis i en av senene til langfingeren på venstre hånd, slik at den nå er ubrukelig. Vi får bare håpe at han er forsiktig og at det gror sammen igjen. Søndag var det helligdag og fjelltur, vi gikk opp på Mount Tapioi. Fjellet som ligger rett ved byen er 285 meter høyt og gir et fantastisk overblikk over byen og lagunen mellom Raiatea og Tahaa. Været var flott og i sekken lå kald Cola og smørbukk karameller.                 Og i dag mandag har pappa og Thor vært over til Sylvia og Trygve og fikset lekkasje. I skrivende stund tror vi at lekkasjen er i orden og i så fall er det mulig de seiler videre sammen med oss i morgen. 3-4 timer lengre vest ligger Bora Bora øya som av mange beskrives som verdens vakreste øy.Flyfotos av øya er jo fantastiske så vi får se etter hvert. Og hvis «nettet» vil, kommer en fyldig rapport.