Daily Archives: april 11, 2014

Galapagos til Marquesas.



2900 Nautiske mil (5550km) 20dager og 15 timer. Vi ankom Fatu Hiva klokken 0200 natt til lørdag 5/4-14.(ja vi kom til Fatu Hiva, og ikke Hiva Oa som skrevet tidligere, en sliten skipper skrev feil etter 3 glass med rødvin) Overfarten begynte med lite vind som forventet, ble stadig skiftning mellom lettvindsseil og motor. Vi startet sammen med svenske S/Y Winili , de hadde 230 l diesel, og er 42 fot lang, mens vi er 49 fot og hadde nærmere 1000 l diesel om bord. (lengre båter er raskere, dette er ren fysikk og er uavhengig av seil og mannskap) Vi hadde stadig oppdatering av værsituasjonen, og viste at raskeste løsning var full fart sørover for motor, mens svenskene ville seile for å spare diesel.                 Den 3. dagen stoppet vi og ventet på svenskene som stadig var bak, vi tok ned seilene og badet mens vi ventet. Da de kom fikk de 4 kanner diesel av oss (80l), og beskjed om å kjøre motor sørover til vinden som vi forventet å finne neste kveld. Men neste morgen var de igjen langt bak oss da de i løpet av natten hadde valgt å seile for å spare diesel. Vi seilte med redusert seilføring et døgn til i håp om at de skulle hente oss inn igjen, men da vi fikk vind på ettermiddagen den 19/3 skjøt vi fart og neste morgen var vi 30 NM foran dem. Da rullet vi ut alle seil, og så oss ikke tilbake…..                 Vi hadde daglig kontakt på kortbølgeradioen med S/Y Vanupiedes med Thierry og Claudia Cortat om bord. De er fra Sveits og seiler en Ovni 395. (42 fots båt av samme type som oss)De startet 2 døgn før oss fra Galapagos, og da vi fant vinden var de 380 NM foran oss. De ga oss verdifull informasjon om været foran oss og en hyggelig prat. Etter at vi fikk vinden kuttet vi ned deres forsprang til ca. 200 NM, og de ankom Fatu Hiva ca.36 timer før oss.                 Selv om vinden var utfordrende med lite og til tider varierende retning, gikk dette fint. Alle syns at dette var enklere og mindre utfordrende enn forventet. Vind sjø og bølger var mye snillere en det vi har opplevd mange ganger tidligere. Selv om det ble skipperen som måtte bake kaka på halvveien, da bakeren følte seg litt uvel så var ingen sjøsyke på veien, og bøttene ble aldri hentet frem. Vi valgte å sove på natta alle mann. Med AIS alarm og Radar alarm, følte vi oss trygge på et hav nærmest fritt for båter. (vi så fire fiskebåter uten AIS, og to store frakteskip på 3 uker) Vi sov fra ca. 2100 til ca. 0600 hver natt, med unntak av to netter da vi hadde regn og skiftende vind hele natta. Pappa sov i Cockpit om natta, og var våken av og til, som når seil blafret, regnet pisket eller vinden hylte. Å få nok søvn var nok avgjørende for komfort og trivsel, og vi kan nærmest ikke få beskrevet hvor fint vi egentlig syntes dette var. Kanskje mammas ord for to dager siden beskriver opplevelsen best. Vi hadde da seilt fra Fatu Hiva til Hiva Oa, noe som tok oss 7 timer .Mamma sa:» Jeg synes det er mere slitsomt med en dags seilas, enn med 3 uker seilas jeg» Altså dette gikk supert og ingen gruer seg lengre til lange seilaser.                 Av dramatikk (som det ikke var mye av) kan nevnes at vi mistet et par storfisker, og at vi den 20/3 landet vår første «storfisk» en Wahoo på ca. 25 kilo. Dette ga oss ca. 12kg, av den reneste fiskefilet. Dagen etter laget vi 50 fiskekaker, og vi kunne ikke fiske på mange dager da vi ikke hadde plass til mere fisk. Siden var det fisk til nærmest alle måltider. En natt bråvåknet pappa som lå i cockpit av en kavring over øret, det var en flyvefisk som kom seilende rett ned i nakken på han. Han ble bråvekket og lunta var kort akkurat da, så for fiskens del ble det et særdeles kort opphold om bord i båten(og det var nok han glad for) At all fisk lukter fisk, vet alle men ingen fisk lukter så mye fisk som flyvefisken, det ble derfor nødvendig å vaske alle klær, pute og tepper etter besøket. En natt med mye regn og ustabil vind, klarte pappa å knekke kick staget vårt, storseilet banket i de store bølgene og det ble strammet maksimalt, med kick, preventer og skjøte og det ble for mye. I tillegg er to spiler i storseilet knekt og en vinsj krangler litt. Da vi var halvveis skulle pappa bake sitronkake, da røra (den var tyntflytende) ble den hellet over i bakeforma, som er laget av myk Silicon gummi. Akkurat da røra er i forma, får vi en skikkelig vindkule, slik at båten la seg kraftig over og skjøt fart. Mamma som sto og styrte ropte KRAFTIG om hjelp til å redusere seil, mens pappa sto med skrevende bein å forsøkte å holde røra i forma. Det endte med at pappa kastet forma og røra opp i en kasserolle som sto full av vann, og ropte at kaka var avlyst. Etter berging av seil viste det seg at det fortsatt var litt røre igjen inne i forma, så kake ble det.                 Ellers forløp dagene med lesing (Thor skulle få 50 dollar av pappa hvis han fullførte 3 bøker på turen….. det ble nesten fire), vi hadde høy musikk og dans, trening ,god mat, og pappa fant tilfeldigvis flere nye dvd filmer som var forlagt rundt omkring på båten. Altså en strålende opplevelse som kan anbefales.