Daily Archives: mars 10, 2014

Værfaste? På Galapagos.

Så ligger vi her i Puerto Villamil på Isabela, og er for værfaste å regne. Det er ingen vind, og det ser ikke ut til å bli det heller i følge meldingene som ser en uke fremover. Vi bruker tiden til Vedlikehold, skole og på å prøve å få kjøpt oss litt mat. Isabela med sine 1500 innbyggere har dårlig med ferskvarer, så det tærer på lagret vårt. Skal vi prøve å kjøpe kjøtt, må vi jakte rundt fra butikk til butikk, og åpne lokkene på alle fryseboksene vi ser. Er vi heldige, kan vi finne en nyslaktet gris i en boks. Den er i så fall grovpartert og vi må kjøpe en hel skinke eller kanskje hele ryggen. Grønnsaker selges på markedet klokken 0500 hver lørdag. Vi var der klokken 0600 nå på lørdag, men det var ikke rare greiene, så vi bruker mye tid på å gå rundt for å lete etter fersk mat. Siden det ikke er vind, så hoper det seg opp med båter her og det gjør ikke provianteringen enklere akkurat. (blir vel et kappløp om ferskvarer når vinden kommer) Selv om det ikke er lov til å fiske her,(kan jo få en pingvin eller en sjøløve på kroken) så har Thor Alexander fått et par» Spanish Macrell» på kroken (18g møresild i kobber). Den første ble grillet, og den andre skal bli fiskekaker i dag. Og litt fersk fisk hjelper jo på!                 Hva vi har foran oss når vinden kommer: Fra Isabela til Hiva Oa i Marquesas er det 2980 nautiske mil (5550 km). Dette er i rett linje, mens vi må følge vind og strøm slik at det nok blir en del lengre en dette. Bølgehøyden er ca. 1,5 til 2 meter og kommer fra nordøst.(vi får bølgene delvis mot oss) og om området er kjent for lite er dette er selvfølgelig ingen garanti mot uvær . Hvis vi holder oss nær ekvator 0-3gr Sør, kan vi regne med en medstrøm på 1-1,5 knop.Går vi lengre sør vil vi få motstrøm. Det er nettopp lengre sør det er seilvind akkurat nå. (seilvind er det på 6gr.Sør, men dit er det 550 nautiske mil, og ingen garanti for vind når vi eventuelt kommer oss dit)                 Motor er selvfølgelig et alternativ, men det er ikke aktuelt å starte med 4-5 dager med motorkjøring, for så ha lite diesel igjen for de neste ukene. Vi har nå i underkant av 1000 liter om bord, derav ca. 320 liter i kanner på dekk. På sakte fart, har vi nok for ca. 200 timer for motor(200 timer ganger 5 knop gir 1000 nautiske mil, altså 1/3 av distansen), dette er vesentlig mere enn de fleste andre båtene. (svenske S/Y Winili som vi tenker å starte sammen med har til sammenligning ca. 190 liter om bord) Offisielt får vi ikke kjøpt diesel på Isabela, men svartebørsen her fungerer svært bra. De lokale får kjøpt diesel for ca. 1,50 kr literen (drivstoffet er subsidiert på disse øyene) Og de selger det gjerne videre for 7,50 kr. literen til oss. Dette salget skjer så åpenlyst at det trolig drypper litt på havnekapteinen og andre øvrighetspersoner på øya også.                 Pappa (og mamma litt) har de siste par dagene skrubbet båten under og det trengtes. Det var 3-6 cm med alger og andre plantevekster over hete skroget, og propellen så ut som en fotball. Vi håper vi kommer oss av sted før det gror til igjen. Hvis vi har mye groe på båten, vil den seile mye saktere, kanskje så mye som 1 knop. Et ny skrubbet skrog vil derfor kunne kutte ned seilingstiden til Marquesas med så mye som 2-4 døgn, i forhold til et kraftig begrodd skrog(men det vil uansett gro til underveis). Skipperen sier at vi må regne med 20-24 døgn på turen, men det kan bli mere og det kan bli mindre.                 Alle har det bra og er ved godt mot, eneste skade å rapportere er John Kenneth som igjen tok snarveien ned trappa til salongen. Det som var dumt var at han landet på sitt høyre øyebryn, og han nå har blåveis fra kjevebeinet og opp til hårfestet på høyre side. Men det er full gass og ingen grunn til bekymring. Nå blir det skole, så inn til byen for å jakte på ferskvarer og internett. Hilsen oss om bord i S/Y Pliosaurus.