Daily Archives: januar 17, 2014

Travle dager i Panama.

Nå går det i 100…… 4 dager igjen til kanalfart. Mye skal på plass og derfor har det tatt tid å få dette på nett! Vi har løpt rundt oss selv, og må si at vi har hatt det direkte travelt i det siste. Så hva har vi gjort? Båten har vært på land, fått nytt bunnstoff (nå ble det sort igjen). Bunnstoffet som vi var innom Shelter Bay og bestilte for 4 uker siden var selvfølgelig ikke kommet, men vi hadde lager om bord…….nå er lagret borte. Når vi kom tilbake hit skulle vår berømte propell ligge klar, det gjorde den ikke. Vi måtte ringe og styre for å få tak i den, men om sider dukket den opp. Vi måtte selvfølgelig betale 65 dollar i fortolling, på propellforsendelsen som garantert skulle være kostnadsfri for oss i følge den franske forhandleren. Nå er den montert og testet, den fungerer godt den, men mangler fjæra som gjør den til en super propell. Fabrikken klarer ikke å lage en fjær som holder. Vi skal få fjæra senere, når de har laget noe som holder. Vi har vært litt plaget med baugthrusteren, og der fant vi en skade på den ene propellen som vi også fikk fikset. Da vi tok opp båten, fikk vi ikke opp kjølen vår (løftes hydraulisk). Det viste seg at det var for mye groe på den, og i kassen den løftes opp i! Her ble vi nødt til å mekke litt innvendig i båten, men nå er alt som nytt. Vi har også måttet lime litt treverk her og der, noe vi fortsatt ikke er ferdige med. Vi har skiftet olje på giret til motoren, og hjelpemotoren (strømaggregatet) har fått ny olje. Noen av dieselslangene er koblet om, slik at vi enkelt kan dumpe 80L diesel fra tanken til varmeovnen (vi trenger ikke oppvarming har vi funnet ut)ned på hovedtankene. Vi har også kjøpt inn 16 stk 20L kanner for ekstra diesel og 2 stk ditto for bensin. (diesel er så billig i Panama, at vi får kannene på «kjøpet» når vi fyller de her) Det betyr at vi har total kapasitet på nøyaktig 1000L diesel, og 100 L bensin til påhengsmotorene. Hva dieselen koster? Å ja du lurte på det? OK da 7kr/literen. Vi har fylt båten til randen med mat (tørrvarer) her kan nevnes: 50kg ris, 40 kg ymse pasta, 50 kg hermetisk skinke og cornbiff, 15 tuber tannkrem, 10 ruller aluminiumsfolie og ditto plastfolie. 60 store bokser pastasaus, ca 20L diverse matoljer (oliven ,raps og solsikke). 5 kasser øl (3kr.pr boks) 6 kasser brus, 20L rødvin, 10L hvitvin ++++++++++++ kassaapparatet stoppet på 2800 USD, og vi satte ny rekord i antall meter kassalapp. Skipperen har bestilt (får den i morgen) 80 meter ny kjetting. Det blir 30 meter lengre enn den vi har, og det kan komme godt med. Vi har også «storhandlet» fiskeutstyr , stort hav krever sort utstyr:-)

Vi har gjort unna alle formaliteter rundt det å skulle gå gjennom kanalen, og vi skal etter planen forlate kaiplassen her i Shelter Bay, klokken 1300, mandag 20/1-14, og vil gli ut i Stillehavet ca. 24 timer senere. Vi har også fått oss en agent på Galapagos, og har fått 2 mnd. oppholdstilatelse fra den 25/1-14. Galapagos vil sette en astronomisk og uslåelig rekord hva innsjekkingskostnader angår! Vi beregner at før alle papirer er stemplet og i orden, har det kostet oss 10 000,00 kr. Men da kan vi ligge 2 måneder på en svært så spesiell plass. I går og i dag har vi vært på busstur til Panama City, vi kjøpte kart og pilotbøker for Stillehavet, og så var det tannlegebesøk for mamma og Baard Robert. Vi har vært litt bekymret for tennene til Baard R. det er trangt for de nye tennene, men tannlegen sa at naturen ville ordne det meste og at tannpussen var svært god :-).

Test av e-post oppdatering.

Vi prøver nå ut satellitt oppdatering av siden, med e-post. Og senere fra Iridium telefonen. Med hilsen redaktøren.