Daily Archives: april 25, 2013

Trellis Bay, Beef Island – BVI (British Virgin Islands)

Vi dro fra Marigot Bay, St.Martin klokka 1830 (lokal tid)tirsdag og med 14 timers nattseilas i fin vind( 16-22 knop),nesten fullmåne og 1,5-2,5 meter bølger, var vi fremme ved Virgin Gorda klokka 0800 onsdag morgen. Nattseilasen ødela nok dagen for mamma og pappa, trøtte og hodepine så det ble mye film og ingen innsjekking. I dag derimot har det vært full fart, mamma tok lærerrollen og pappa var på land i Spanish Harbour for innsjekking og brød handel. Så var det opp med ankeret og full fart mot Trellis Bay. Her er det fullmånefest i kveld, månedens store happening her på BVI. Vi kom hit klokka 1200, men det var stappfult med båter allerede. Men vi løftet opp kjølen og snek oss inn på tørra nesten 🙂 Desverre er det ikke alle som kjenner til båt typen vår, så vi har hatt litt underholdning utover ettermiddagen. 2 førti fots seilbåter og en katamaran har prøvd seg ved siden av oss og gått på grunn, den ene satt skikkelig fast. (nå ser vi virkelig nytten vi har av denne båt typen vi tipper at et 20 talls båter har vært inne og snudd og måttet dra videre)

THE FIERBALL FULL MOON PARTY : Det blir brennende skulpturer og kuler i vannet og på land, buffet med tilhørende drikke. Dansing på stylter , levende musikk og full fres. Vi gleder oss, vi er allerede på plass, guttene har funnet en hengekøye på 3*4 meter, som de bruker som trampoline, mamma og pappa er «på nett»

Mamma blir bedre og bedre og ting faller tilbake til det normale igjen, i dag har guttene rukket å padle rundt inne i bayen her(de er blitt så flinke at de padler lange turer/ekspedisjoner på egen hånd), bading, stuping og svømming. Pappa har pusset nesten hele båten under, den bynnte å bli litt grodd. Det er supert her på grunna, kan stå på bunnen å jobbe på skutesida og ligge på ryggen på bunnen og skrubbe båten midt under. (vi har 50 cm under båten på lav vann, dvs. det er 1,5m dypt). Her er en fin bris (holder myggen unna når vi er på land), passe varmt, noen få regndråper av og til, men mest SOL.  Det ser ut til at BVI blir kjempeflott, mange øyer og enda flere badestrender, og så får vi se om vi slipper inn på den delen som tilhører USA etter hvert. Vi må nok sende en forespørsel til Obama, og si at vi er snille normenn på tur så får vi se hva han sier!

Ellers så ryktes det at vinteren på Svalbard har vært ekstremt kald, og at folk har tydd til alternative metoder for å holde varmen, vi får vel bare vente å se utover høsten/vinteren hvem som klarte å holde varmen 🙂