Daily Archives: april 16, 2013

St.Barth. Og mamma på sykehus.

Mamma fikk besøk på sykehuset.

St.Barthelemy (St.Barts) Onsdag 10/4-2013, ble en litt vemodig dag. Vi var ferdig utsjekket fra St.Martin og skulle gå sørover mot St.Barts, bare en ting gjensto. Vi inviterte mannskapet på Hakuna Matata om bord på kaffe, og det ble en verdig avskjed med klemmer og våte øyer, vi viste vel alle at dette ble den endelige avskjeden(for denne gang), etter nesten 4 måneder med hyggelig samvær. (vi hadde et lite håp om å nå de igjen på BVI, men slik skulle det ikke gå) Så gikk vi mot St.Barts, en 3-4 timers seilas mot vinden og bølgene. Når vi nærmet oss St.Barts dukket Kairos opp på kartplotteren vår, og det viste seg at de var på vei mot Shell Bay, samme plass som vi hadde fått anbefalt av Hakuna Matata. På vei inn havnet vi rett i oppløpet på en seilregatta, og gikk over målstreken som siste båt . Vi klarte å få beste plassen i bukta, la oss med 2 ankre og hekken på båten nesten inne på stranda. Men idyllen inne på stranda ble avbrutt dagen etter, dagen etter måtte vi flytte ut fordi en lekter skulle ha plassen vår, for å ligge å skyte opp fyrverkeri for festende regattadeltakere . Vi mistet plassen på stranda, men fikk allikevel fin utsikt til stranda og fyrverkeriet. Har noen hørt om svensk Karibien ? Ikke vi heller før vi kom hit! Men denne øya har faktisk vært svensk. Fransk mennene som hadde tatt øya fra indianerne , fant fort ut at denne øya var for tørr til å kunne drive plantasjer og tjene penger her. De første årene ble den brukt som base for franske pirater, som med velsignelse fra den franske kongen kunne drive plyndring av spanske skuter som seilte forbi. Men dette ga ingen inntekter til den franske staten. Så i 1784 gav franskekongen bort St.Barts til svenskene i bytte mot et handelshus i Gøteborg. Svenskene investerte mye penger her, bygde 3 fort rundt byen Gustavia, og folketallet økte. Men etter flere naturkatastrofer, tørke og orkaner, og til slutt en bybrann, gav svenskene opp. Og i 1878 solgte svenskene øya tilbake til franskmennene. Men fortsatt er det mye»svensk» her. Navnet på hovedstaden Gustavia, bygatene har svenske og franske navn og Sverige er det eneste landet som har konsulat her. Først rundt 1950, når øya fikk flyplass begynte økonomien å komme seg. I dag er det en luksus destinasjon for alle typer kjendiser og ultra rike. Prisnivået er langt over det vi er komfortable med. Fredagen leide vi bil sammen med Kairos og med Torkild som sjåfør og pappa som kartleser tok vi oss rundt hele øya. Det ble en fin dag med mye bading og et restaurant besøk som gav oss en smak av øyas jetsett liv. Lørdag morgen startet med en regnskur, og mamma sprang opp for å stenge taklukene, og dermed fikk hun mageknip. Dette ble bare verre og verre og paracet og ibux hjalp ikke. På ettermiddagen hadde vi besøk av Torkil på Kairos som er lege, og da han ikke kunne utelukke blindtarmbetennelse ble det kort vei til sykehuset………………. Etter 2 døgn på sykehus på St.Barth , ble det ambulansefly tilbake til St.Martin for CT.Scan og videre utredning. Pappa og guttene måtte seile båten til St. Martin på egen hånd, og ligger nå for anker , 15-20 minutters spasertur fra mammas sykehus. (skal gå greit å gå, men det er mye trafikk og dårlig med fortau). Alle er ved godt mot og vi er enige om at når dette først skulle skje, så er vi glade for at vi i praksis befinner oss i et europeisk land. Det ser ut til at forsikrings selskapet stiller opp for oss slik vi bør forvente. Vi har forsikring i Europeiske Danmark. En skreddersydd forsikring for langturseilere(koster oss nesten kr. 30 000,00 pr. år. Vi har også kontakt med Norsk Luftambulanse, de har også en ordning der de hjelper medlemmer i utlandet. Vi føler at dette er under kontroll og at dette skal gå bra.