Daily Archives: mars 9, 2013

Anse A L`Ane på Martinique.

Da båten kom på vannet i går, gikk vi rett ut fra Le Marin. Vi gikk nordover til Anse A L`Ane, rett sør for hovedstaden på øya (Fort de France). Vi rakk ikke lengre før det ble mørkt. Hakuna Matata ble igjen for å vente på et glass til komfyren sin….. det har ligget en uke på tollen her uten at de har fått det ut! Og nå må de vente til mandag og håpe. Vi tenker å gå videre nordover i dag til St.Pierre, den gamle hovedstaden her på Martinique. Denne ble utradert av et vulkanutbrudd i 1902 og nærmere 30 000 mennesker omkom. Dette vil vi komme tilbake til. Bukta vi ligger i er en liten bukt, fin strand(store bølger) mange resturater og noen butikker. Typisk turistplass. Rett over «fjorden» ser vi hovedstaden. Det ser ut som en middels stor sør.europeisk by. Hele Martinique er sør europeisk, her er en stor andel hvite (til forskjell fra de andre øyene vi har vært på), mat og byggeskikk er sør europeisk og de bruker selvfølgelig euro som penger. Her er vesentlig høyere levestandard en de andre øyene og de kjører franske bilmerker :-). Klokka er nå 1000 her, guttene bader (John Kennet for første gang siden øret ble skadet) , mamma drikker annanas juice og pappa tar en Heineken til frokost :-).

En epoke er slutt.

Da er det over for vår ultra dyre propell Max Propp Ecowind. Vi tok båten på land på torsdag, for å få fikset propellen. Vi fikk karibiens største ekspert (og forhandler) på Max Propp til å se på propellen. For å få til dette måtte båten på land ( kostet oss 5000 kr) og eksperten tok 1500 kr. for å fylle den med grease.( dette er noe vår skipper klarer på 10 minutter med dukkemaske og snorkel) Så ble båten satt på vannet og prøvekjørt igjen. Og det var ingen forskjell, propellen var fortsatt tilnærmet u-brukelig. Skipperen dro på land og klaget sin nød, og «eksperten» sendte en krass e-post til den franske importøren, og han har allerede tatt saken opp med produsenten i Italia. De som eide krana og max propp eksperten fikk ordnet det slik at båten igjen ble løftet opp i går, og da tok vi av super propellen og satte på vår reserve propell. Eksperten skal nå sende propellen til Itaia, og han mener vi bør få en ny raskt, han mener også at vi bør få dekket kostnadene våre… men hva som skjer vet vi ikke. Vi kan bare håpe. Dette betyr i praksis for oss, at vi seiler litt saktere, vi går saktere for motor og vi bruker mere diesel. Men vi har en propell vi kan stole på. Skipperen vil nå forfatte en e-post, som vil bli sendt til den norske og den franske importøren + den lokale eksperten her på Martinique.

Ja vi tror…………………………

Hei! Vi fikk i går hilsen fra Stein Olsen i Oras armatur, som er på turne i Nord Norge med » Ja vi tror». Han hadde hilsning til oss fra alle som var med på turneen og dette var utrolig hyggelig. Det er tydelig av vi (og skippperen spesielt) ikke er helt glemt i VVS bransjen. At Stein som sponsor følger oss regnet vi med! Men at hele selgerkorpset hilser var særdeles hyggelig. (her må vi minne om at vi har plass til flere sponsorer) Vi takker så mye for hilsenen og vi hilser tilbake til dere alle, vi sees nok igjen 🙂 . Og til dere som nå tror at det er en religiøs vekkelsesturnee vi snakker om så er dette : Ja vi tror på norsk VVS. Norske VVS produsenter som reiser rundt å promoterer sine kvalitetsprodukter som f.eks Oras Armatur.