Daily Archives: mars 2, 2013

Rodney Bay St.Lucia.

Ja nå ligger vi i Rodney på St. Lucia. Ligger i en flott marina, med absulutt alle faciliteter. Bank, kafeer, puber, resturanter,butikk, spa, supermarked og båtutstyrsbutikk. Vi kom hit på Onsdag, sammen med Hakuna Matata. Nå er også Kairos kommet og et par andre norske båter. Fra Mustique , dro vi til Beqia , og overnattet en natt (vi rakk litt bading selvfølgelig) før vi dro videre til Wallillabou på St. Vincent hvor vi sjekket ut. ( her sendte vi våre tanker til Frank, det var her han forlot oss og dro hjem til hammer og dreng i mellom jula) Videre gikk turen til Marigot Bay på St.Lucia der vi også overnattet en natt (vi var ikke i land) og så til Rodeney Bay, her ligger vi nå…………..går til den franske øya Martinique i morgen er planen. De siste dagene har som vanlig vært innholdsrike og ikke fri for dramatikk. For et par uker siden oppdaget maskinsjefen vår (også skipper) en lekkasje på eksosen (der sjøvannet sprøytes inn for å kjøle eksosen) Her må sies at vår maskinsjef var klar over at dette var et svakt punkt, og at det i instruksjonsboka står at denne bør byttes etter 500 timer (vår motor har gått 850 timer) Men da skipperen fikk utstyrt båten med reservedeler til motoren , mente JH Motor i Tromsø at han ikke trenkte noe reservedel til dette selv om vår maskinsjef reffererte til servicehåndboka på motoren. Dum som han var så trodde han på de. Da lekkasjen var et faktum (den var ennå svært liten) så tok vår maskinsjef affære og fikk tak i ny del i Florida, og bestilte denne for levering i Rodney Bay om 2 uker. Da vi var på vei fra Wallillabaou forverret lekasjen seg dramatisk, motorrommet ble fylt med eksos, og det røk ut av maskinrommsventilasjonen. Vi måtte stoppe og ble liggende å drive i 11/2 time før vi fikk seilvind. Mens vi lå og drev var maskinisten nede og brygget sammen en blanding av kjemisk metall, som han limte eksosrøret med. Og med «litt» lekasje klarte vi å lure oss til Rodney Bay. Her lå delen klar, og den er nå skiftet og alt er i orden igjen, men ble en hel……….s vaskejobb. Da guttene skulle gå til sengs i Wallillabou gjorde den minste et kjempe stunt! Han skulle hoppe fra sofaen og over i trappa til cokpiten(det er ganske vanlig) og det gikk skikkelig ille. På uforklarlig vis greide han nærmest å rive øreflippen av seg. Da han landet på hodet mellom trinnene (de er utstyrt med skikkelig antiskli belegg).  Skipperen måtte opp i medisinskrinet og fant frem det medisinske superlimet som Ola har utstyrt oss med, og på få sekunder var øret limt på igjen! Gutten ble fornøyd og alt så bra ut! Rett før vi skulle dra neste morgen, måtte skipperen på WC en tur, og mens han satt der å tenkte gjennom dagens gjøremål, kom et hyyyyyyyyyyyyyyyl, så ble det 3-stemt , før Thor klarer å rope : PAPPA ØRET TIL JOHN KEN . Da hadde det vært mølje bryting i senga, og selvfølgelig med minstemann underst!  Blod,lim,tårer og hår i en salig blanding. Mens Thor/ Baard R gjemte seg i skam, ble lillegutt igjen tatt under behandling………. men med sårskorper og limrester så vi ingen vits i å prøve å lime på nytt. Denne gangen ble det stripsing på kryss og tværs og det ser bra ut. Alle guttene tar nå hensyn til øret og det går bra(Torkil pappa og skipper på Kairos er lege og han mener det ser fint ut). Det har nok vært en lærepenge å sitte å se på barna i bassenget de siste dagene. Av mer possitive opplevelser kan jo nevnes at Baard R, er i ferd med å bli tøffere enn Thor i vannet! Han tar springfart og forrlengs salto ned i bassenget. Og begge guttene dykker ned på bunnen (1,5m) og plukker opp ting. I går var det «guttas» dag. Skipperene på de 3 «barnebåtene» dro på street party. Og det var skikkelige greier. Alle som bodde i nærheten hadde satt kjøkkenbordet,grillen og barskapet ut på gata og åpnet servering. Nede i det største veikrysset sto noen store høytalere og sendte ut latinske rytmer, og alle danset og noen danset enda mere…………………….. Det ser ut til at de karibiske jentene har noen ekstra ledd nederst i ryggen. Og her kan nok europeiske damer lære noe (ganske mye faktisk) Vi fikk også tilbud om ferdigrullet «Bob Marley» sigaretter….. noe vi takket nei til. I kveld blir det jentenes kveld. Og så får vi håpe de lærer 🙂 .