Daily Archives: februar 17, 2013

Nymalt og med overhalt propell.

Ja da har vi ligget på land i 3 døgn. Propellen har vært av , og er satt tilbake på plass. Og båten har fått 2 strøk med maling under, og med ny farge. Da båten kom på land ble det snart klart at vi måtte legge på nytt bunnstoff, høytrykks spyleren tok det meste av det som var igjen under. Det ble til at vi byttet fra sort til lyseblå. Dette skyldes at vi etter å ha studert en del bilder av ekte pliosaurer har funnet ut at de faktisk var lyseblå under den gang de hersket på de syv hav, og da er det naturlig at vår pliosaur også er lyseblå under. I tillegg mener mange at malingen er raskest hvis den har samme farge som havet den seiler på. Og den gamle sorte fargen var således tilpasset dype mørke fjorder i Norge, mens vi nå seiler i azurblott hav her i karibien. Så får vi se om vi seiler raskere med den lyseblåfargen etter hvert som vi prøver. Og foresten så hadde de bare lyseblått å velge i her på øya. Da båten kom på land, så var skipperen bestemt på å skifte propell, da han var lei av å plages med denne. Men så viste det seg at verktøyet som skulle brukes (og som ble kjøpt for kr. 3500 , spesielt med tanke på en slik situasjon) ikke passet! Selgeren innrømmer feilen og er villig til å ta den tilbake, men hva hjelper det oss? Vi fant en dyktig tysker med en dreiebenk, og for 100 USD , laget han et verktøy til oss. Men etter litt mekking og vridning og banking, fant skipperen ut at propellen er i orden (det var nok presset inn for mye grease) så etter en samtale med vår sjefs rådgiver på Frøya bestemte vi å beholde propellen på. Men avtakingsverktøyet ble testet, reserve propellen ble prøvemontert, og så tilbake med problem propellen. Nå vet vi at alle propeller og verktøy passer, og skipperen mener nå etter å ha tørrtrent på land, at han kan bytte propell på vannet nestegang hvis det skulle bli nødvendig. Noe vi inderlig håper at vi slipper. Malingen, løfting og spyling kostet oss ca. 8500 kr. Og skipperen pusset å malte selv båten (mamma malte litt hun også), malingen er så sterk/giftig at det ble blemmer og sår der malingen kom i kontakt med huden. Men i 30 graders varme var det kun shorts som kunne brukes, og ryggen den ble nok litt for mye stekt den også………….. den er rød og klør. Det er ikke bare skipperen som har fått blemmer og sår!Langs stranda vokser en del store trær, med frukter som små epler. Disse er svært giftige, og selv om barna var advart, klarte Thor Alexander å falle på noen frukter, og det var nok til å få masse blemmer på huden. Men han klager ikke og det går nok over. Å ligge på land medfører også en del andre utfordringer for oss. Det var ca. 1,8 meter ned på bakken fra hekken på båten, dvs. ned badestigen og så ned på et par hoggestabber og så videre ned på bakken. John Kennet tok snarveien, som en fallskjermhopper uten fallskjerm………. det ble litt hulking og litt skitt på knær og panne, men helt ok etter et par minutter med trøst og vaskevann. På dagtid var det svermer av fluer i båten, og på natta var det tilsvarende antall mygg. Vi var ikke helt forberedt på myggen, men ettervært kom myggnettingen på plass (innkjøpt i metervare på Fillipinene, spesielt for denne turen). Mens vi lå på land hadde vi tilgang til strøm, slik at batteriene ombord fikk seg en real topping, og vi hadde tilgang på dusj/toalett og det var jo deilig . Dere kan jo prøve å fårestille dere hvordan skipperen vår så ut etter å ligget 6 timer i bare shorts under båten å slipt bort sort bunnstoff med sandpapir (i 30 graders varme), da var det deilig med en dusj da!  Nå er vi lbake på vannet, har ikke prøvet propellen ennå, men vi krysser fingrene. Alt vel ombord og alle glade for å være på vannet igjen klare til nye eventyr.