Daily Archives: januar 19, 2013

Grenada på kryss og tvers.

På torsdag, tok vi by tur, til St.Georg hovedstaden på Grenada, navnet har byen fått etter en engelsk konge med samme navn. Vi handlet litt , kjørte guidetog gjennom sentrum og besøkte festningen midt i byen som har samme navn som byen. Her fikk vi høre historien om franskmennene som bygde festningen (og to andre festninger på Grenada) og om engelskmennene som tok over og brukte festningene til å forsvare seg mot …………………..franskmennene. Vi hørte om frihetsforkjemperen Murice Bishop , som ble skutt på festningen i 1983, sammen med sin gravide kone og en del ministre som støttet han. Og vi hørte om den påfølgende invasjonen fra USA og deres alierte. Ronald Reagen var redd for at Cuba og komunistene skulle få fotfeste på Grenada.

Vi spiste lunsh på en fastfood resturant,kylling og chips. På fredag var det rundtur på Grenada, alle fra Hakuna Matata, Kairos og Pliosaurus(6 barn og 7 voksene) leide en minibuss for hele dagen. Vi kjørte rundt hele øya, besøkte vi en foss, hvor det også ble bading, fossen var ca. 20 m høy og fin nok til at en normann også ble imponert. Så var det  mat i Greenville, nest største by på øya. Og så til en fin sandstrand på nordsiden av øya, stranda var «innestengt » av steinblokker og det var nærmest som et 2 km. langt svømmebasseng. Vi var også innom en nedlagt flyplass, der det sto igjen et par kubanske fly, fra den amerikanske invasjonen i 1983. Helt i nord var vi på en klippe med en tragisk historie. Franskmennene kjøpte Grenada fran de lokale indianerene i 1651, for et par flasker brennevin og noe annet småtteri. De fleste indianerene mente dette var en dårlig handel og gjorde opprør, og de ble drevet nordover av franske soldater, og på den nordligste klippen valgte de i felleskap å hoppe i døden, i stede for å underkaste seg franskmennene. Vi fikk ikke noe antall omkommene, men de fleste familiene på øya, endte sine dager der. Dagen ble for vår del avsluttet på Grand Anse, den fineste stranda på Grenada, rett sør for St.Georg, med middag på en resturant og litt bading for barna. Lørdag brukte vi til skole og vedlikehold på båt. De tre største guttene tok med seg den store jungelkniven og dro en tur på land for å undersøke jungelen og mangrovene langs bukta vi ligger i. Vi fant først en krabbefelle med en krabbe i, den slapp vi ut! Så fant vi en stein som vi risset inn navnenevåre, båtnavn og årstall på. Vi så også en skummel ku og 2 hester der i jungelen, men ellers ingenting farlig. Vi har lært at her finnes ingen giftige slanger eller edderkopper, og ingen andre farlige dyr. Men vi har med oss jungelkniven sånn for sikkerhets skyld. Søndag var det ny biltur på alle norske båter, besøk i regnskogen , nye fine fosser og bading i kulper. Inne i regnskogen hørte vi Mona aper (innført av de hvite fra Afrika, sammen med slaver). Vi så også et par aper ved servicesentret i regnskogen, de var tydelig vant til å få bannaner fra turistene. Turen til fossene som het Seven sisters (7 fosser) var en 20 minutter lang klatring i gjørme og steinur. Stort sett alle ble møkkete. Vi var forholdsvis tidlig tilbake til båtene 1630 lokal tid, og dro rett på stranda for Beach party, 50 kr. pr pers for maten og 10 kr. for drikke. Cola for barna og øl og Rom Punsh for de voksene. Så sa vi adjø til Hakuna Matata, som dro mandag morgen. De går mot Barbados, for å skifte mannskap. Vi regner selvfølgelig med å møte de igjen, senere en eller annen plass. I dag mandag, var det tid for mammas tannregulering, buss til St.Georg der vi fant det lokale tannlegekontoret, de sendte oss til en privat clinikk på Grand Anse. Vi fant et taxi som var kjent og så bar det av sted, på den første plassen, kunne de ikke gjøre det, på den andre plassen var ikke tannlegen på plass, men på den 3. plassen (egentlig 4.) var tannlegen på plass! Og for 400kr. og 10 minutter i stolenvar alt i orden. Nå er vi på stranda og spiser fish and ships, og surfer på nettet.