Daily Archives: desember 21, 2012

Marigot Bay Saint Lucia.

Her ligger vi ved land, utrolig nok fant vi frem til riktig plass. Vi kom inn ca klokken 1000 lokal tid i går formiddag ( det blir klokka 1400 i Norge). Vi kom seilende nedover nord-vest kysten rett etter soloppgang, paserte Rodny Bay der ARC båtene ligger, forbi hovedstaden Castries , og så inn i Marigot Bay. Her er toll/emigration, butikker , resturanter , bank og annet diverse. Men det er ikke noe stort sted. Vi ligger i en bøye ute på vannet, og må bruke gummibåten for å komme til land. Men vi oppvartes hele tiden av «Water boys» i gummibåter og andre farkoster , som tilbyr frukt, brød, suvernirer, taxiturer og resturangbesøk, og ellers alt som kan fikses………….

Siden vi ikke kom til kai, får vi ikke tilgang på vann/strøm , dette er ikke kritisk for oss men en real båtvask trenges både innvendig og utvendig og da må vi ha rikelig med ferskvann. Mannskapene ble vasket i går, først i sjøen, og så dusjing på land i garderobeanlegget til marinaen. Vi fikk også vasket en del klær i går (svindyrt 25 euro for et nett med klær) vi ble nok litt lurte , det var maskiner med myntpåslipp (og det klarer vi jo selv) men et par solide damer hadde bosatt seg i vaskeriet, og gjort det om til sin lille bedrift, og slik er det vel over alt her, folk må klare seg selv og da er det greit med litt overpris av og til. Klærne ble rene og fint lagt sammen, og da kan vi ikke klage. Det ble lunch og middag på resturant i går, pizza til lunch og kyllingvinger/chips – fisk til middag. Da vi var tilbake i båten i går kveld, var vi alle for slitene til ankerdram det ble rett i seng.

Turen over gikk fint ,  19 dager og 23 timer er fasit på overfarten, skipperen sa 20 dager +- 2 dager før vi dro, og bommet dermed med 1 time, slettes ikke værst. Det ble ankomst 20/12-2012 klokken 1000 lokal tid, dvs klokken 15 00 norsk tid. Vi skal se på konkuransen etter hvert, vinneren vil nok melde seg etter :-). Det var mere varierte vindforhold en forventet, skipperen hadde studert mange skildringer og råd fra folk som hadde tatt turen før og ut fra disse forventninger ble vi overasket.Det var mye mere vind og ikke minst bølger enn forventet , samtidig fikk vi erfare at vinden er u-stabil på retning, stadige kast på 20-30 grader , skapte konstante problemer. Når man prøver å seile optimalt, ligger mann tett opptill den vinkel vinden tilater. Men når vinden hele tiden skifter retning , blir det vanskelig. Endten en dårligere vinkel og derved mindre fart, eller en god vinkel, med stadig blafring og banking i seil, og med fare for jib. Vi valgte litt av begge deler, og det kostet oss noen spiler i storseilet. Når  vi nå fikk mye mere bølger og vind, så fikk vi i hvertfall bevist for oss selv, at sterk kuling og 5 meter bølger ikke er noe problem for båt og mannskap. Tvert i mot tror jeg alle ombord nå har forstått at både de og båten tåler mye mere både av vind og bølger.

Sikerheten om bord har vært god, ingen skader av betydning, noen skrubbsår , et par såre tær, og en forslått/blå underarm. Det farlgste er varm mat og matlaging, mye farligere enn bølger og vind. Dette fikk vi en påmindelse om da John Kenneth , snudde en skål med nuddler/kjøttkraft rett mot brystet i en bølge, hedigvis var maten ikke skoldhet, og saftflaska på bordet reddet situasjonen, han ble dynket i saft og fikk ingen men/merker , ble bare klissbløt.

Båten har også klart seg bra, men noe skjer jo alltid!  Vi har knekt av 3 spiler i storseilet, mistet en vinsjesveiv i dypet, og en lysbryter i byssa har brutt sammen pga. sjøvann, dermed er 3 taklys uten strøm. Side trekkene vi fikk laget til cokpiten , er delvis revet i stykker av bølger (ikke værre en at det kan repareres) , noen lister er løse og må limes. Vi har vel også noe slitasje på tau, (kuttet jo et ut av propellen). Water makeren har kranglet litt (egentlig  igangkjørings problemer) men vi har fått produsert tilstrekkelig med vann, og rørleggeren ombord mener dette vil bli bedre etter hvert.
Vindroret har vi ikke fått til å virke, men vi får skylde på vinden og på at autopiloten gjorde jobben. Autopiloten har gjort en kjempejobb, men den lager noen stygge lyder når den må ta ekstra hardt i , vi må nok få sjekket denne etter hvert, helt frisk er den ikke.