Daily Archives: desember 1, 2012

Nedtelling og potetkoking vi er helt klare.

Da vi forventer en flying start, tar vi tidlig middag før vi går ut, og lager noen brødskiver klare for kveldsmat. Pappa tar en siste oppdatering på nettet, mamma koker poteter, guttene bygger lego og Frank og Vegard ordner det siste på båten. Vegard har tatt avskjed med madammen, som får en uke alene her nede (spreke avgjørelser). Vi er forberet på noen tøffe døgn i starten, men det vil vi få igjen i form av raskere seilaas. Skipperen sier 20 dager pluss/minus 2 dager. Vi har en stor båt, det betyr høyere fart enn en mindre båt, og vi har nok manskap til å jobbe skikkelig med seilene. Vi regner i hvertfall med å kjenne fast grunn under beina før juleaften.

Nå er også vindroret på plass, blir spennende å prøve…. vinden skal styre båten lydløst og uten å bruke energi. Men det skal være litt vanskelig å trimme disse rorene så vi får se hvordan det går. Marinaen og utstyrsbutikken har fått sine penger, så nå er det dieselfylling på vei ut. Bensinstasjonen stenger halv fem lokal tid (1730 Norge) , så da må vi ha vært å fylt opp før det, og da går vi ut. Så det er nå under 2 timer til vi drar.

Skrekkblandet fryd, og ingen angreknapp bare fulle seil.

Den nye fryseboksen vår, jobber på spreng……. etter et døgn er den nå kommet ned på -4 grader, sakte tikker det nedover. Vi håper ikke maten blir ødelagt før vi når – 18 gr. Men vi får bare la det stå til. Fisk er et bra alternativ, det er bare det å få den.

Vi hilser til alle som følger oss, vi har ingen julestrid og snøfokk foran oss, kun blått hav (og etter hvert hvite strender) dere får bare streve der hjemme, så skal vi nyte havet og friheten. Og etter jul en gang har vi muligens en ledig lugar eller 2, hvis noen er lei av mørke og kulde.

Fortsatt god helg.

Nærmer seg…

Sitter på nettet akkurat nå! Vi har fått ombord det meste av skolebøkene, 2 av 3 pakker. Noen norskbøker og en RLE bok mangler, men vi har mye lesestoff for barn og bibelen ombord, så vi får iverksette kompenserende tiltak. De to påmønstrede matrosene er satt i arbeide…. først skulle de fylle vann, og heldivis fikk de et kontroll spørsmål på om begge tankene var fulle? Har du to? var svaret, nå er begge fulle. Neste oppgave var å spyle båten, det ble flott ute, men bløtt inne , da de glemte å lukke ventilene over sengene. Nå er det tørking av madrasser og sengeklær over hele båten. Nå har skipperen lastet ned værmeldinger, og det blir nok vind og mere en nok bølger. Men vi kan ikke vente på svakere vind, da vi har lyst til å være fremme til jul. Nå gjenstår å montere vindror, og så fylle diesel, samt å betale for plassen i marinaen(utsjekking med pass og greier) og gjøre opp med utstyrsbutikken som vi har kjøpt fiskestenger og diverse annet fra. Og etter det skal visakortet få hvile i 3 uker, og det skal bli bra.

John Kenneth som slo seg i går , er helt frisk og ingen men, bare en kul i panna. Thor Alexander sitter å ser på dungen av bøker og smiler faktisk, han fikk mattebøker for 3. og 4. klasse, så får vi se om han er ferdig med de før karibien (jeg smiler også). Baard Robert spiller spill og leker, han har vært med Frank på en butikkrunde også.

Mamma lager mat, og matrosene (de nye)gjør så godt de kan.

Vi er faktisk klare!

Vi får se når neste melding kommer, den kan komme fra havet så følg med.

Nesten klare til å krysse Atlanterhavet.

Hei!

Nå nærmer det seg midnatt, Lerma, Frank og Bård sitter på Pub, og surfter på nettet. Og det er mulig fordi vi har barnevakt! Frank kom fra Tromsø på Torsdag som planlagt (akkurat til mammas bursdag) Han kom til dekket bord, med to bløtkaker og besøk av tanter og onkler. Men vi hadde allerede hatt hatt gebursdagsgjester tidligere på dagen! Og det endte med utvidelse av mannskapet. På Onsdag så vi et par kjente fjes på en ferge rett ved båten vår, Vegard Gjerde (eks.sjef Telenor Svalbard) og Torill satt på ferga, pappa rakk å rope en invitasjon til kake dagen etter, og da de så kom fikk Vegard tilbud (litt spøkefult) om å bli med. De spiste kake og drakk kaffe og takket for seg og gikk for å se på Puerto Rico. ( jeg tror ikke de så på så mye, de satt vel på en benk og diskuterte) for en time senere var de tilbake, og Vegard lurte på om tilbudet var seriøst ment, og det var det! Dermed er vi 4 voksene ombord, og Vegard har jo seil erfaring og spiller Yatzy , så det passer oss perfekt.

Nå er all mat ombord, og jeg må si at Norske bønder og Nortura bare skal pakke sammen, vi skulle ha 5kg kjøttdeig, og da gikk det 5kg. reskåret biffkjøtt rett i kværna, ikke sener og fett som vi er vante til i Norge. Vi kan nevne noe av det vi har lastet her: 11 kg. rent kjøtt/kjøttdeig, 180L flaskevann, 60L langtidsholdbar melk, 40L epple/appelsin Juice, noen kasser øl og brus. 60kg frukt og grønnsaker, et par-tre hundre kilo med hermetikk, 40-50 pakker kjeks. OSV OSV. Vi skal ikke sulte. Vi har også kjøpt et par fete fiskestenger , en teleskop klepp, og et skrin med kroker og utstyr, så vi forventer å få mye fisk.

Nå mangler vi bare en viktig ting! Skolebøkene til Thor Alexander, de har ligget 3 uker i Madrid i påvente av tollklarering…………………………………………….manjana manjana. Pappa har vært 4 ganger med taxi til postkontoret, og kommet tomhent tilbake, men i morgen , ja i morgen da må vi ha de. Det er tre pakker fra 3 forskjellige forlag, og nå vet vi at 2 er ankommet postkontoret, det var bare det at: Du må ikke komme her å komme her, eier du ikke postboksen så får du ikke noe av oss sa de på postkontoret. Men etter litt forklaring og forhandling, trengte vi en fullmakt, og kopi av passet til boksens eier. Kai Egil Skarvåg og Endre fikset alt på et par timer, og pappa tok ny taxi til postkontoret (han skulle bare koble fryseboksen først) , og da han sto på døra til postkontoret, ja da var de stengt for 3 minutter siden. Men i morgen ja i morgen da skjer det! Enrique på Seilas ( lokal båtbutikk) som er flau på Spanias vegne, skal kjøre pappa til postkontoret å ordne opp, de skal være der når de åpner og bøkene SKAL vi ha. Så får vi håpe den 3. pakken også er kommet.

Ellers er vi klare, skolebøker, fylle vanntanker , fylle diesel, spyle båten og så ut på havet. Vi gleder oss og alle er topp motiverte, John Ken med en kjempekul i panna, han fikk et ublitt møte med asfalten, men han er sjekket ut av lege og klar som ett egg. Blir nok 2-3 meter bølger de første døgnene men det tar vi uten å blunke.

Til de av våre lesere som er engstelige, så kan vi bare si at vi ikke er engstelige og det bør ikke dere være heller.

På tirsdag startet 22 Norske båter mot karibien, på onsdag dro en fra Mogan , og i ettermiddag dro «Erika Parker» med 3 normenn ombord herfra med retning mot Tobago, vi ønsket de god tur og på gjensyn. I morgen er det vår tur, det er også tre ung gutter fra Norge som starter herifra i morgen, i en 33 foter! Så om vi ikke forventer å se noen under veis, så vil vi nok snart treffe kjentfolk når vi kommer over.

Frank vet ikke om han skal oppsøke flyplass eller lege når han kommer over…… mulig sykemelding frister mere enn flybilett:-)