Daily Archives: oktober 5, 2012

Nå kommer det mat og forsyninger ombord.

Mamma og Thor Alexander fyller mel og sukker på 5L plastkanner.

Nå er vi i innspurten. Mamma og Thor Alexander satt til langt på kveld onsdag å fylte mel og melblandinger, sukker og melis på 2,5L og 5L plastkanner. Vi tar med Norsk mel (mest grovt) for baking av brød. I tillegg knekkebrød i ekstra plast, 50 bokser med leverpostei fra Stabburet og makrell i tomat, så ca. 40 bokser kanskje. Ja og så en 25 bokser med fiskeboller i kraft osv. osv.  Men ellers så er ikke planen å fylle båten i dette høykost landet , vi regner med å finne bedre å billigere mat litt lengre sør.

Plager og fandenskap 2.

Avtaking av ror, montering av teflonringer.

Rorene måtte demonteres,remonteres for å sikkre de mot å slå opp i skroget.

Da jeg seilte fra Frøya, for noen uker siden merket jeg at roret var løst og ble redd for at det skulle slå opp i skroget. Jeg sendte 10/9 spørsmål til de som hadde solgt båten om hva jeg burde gjøre, den 25/9 purret jeg dette og fikk til svar at jeg skylte de penger……. da var veien kort til advokat…….. 48 timer……..SJAKK MATT. Gidder ikke nevne navnet deres, gidder ikke bruke mere tid på de, og det anbefaler jeg ikke noen andre å gjøre heller. Jeg kontaktet selv verftet i Frankrike, og etter litt frem og tilbake kom deler i posten. I går Torsdag var båten noen timer oppe av vannet rorene var av slik at vi fikk satt inn teflonringer mellom ror og skrog. Nå holder dette.

Nå har jeg demontert Dieseltanker, drivstffslager, ovn, hatt brannøvelse i full skala, demontert rorene og hele styresystemet, nå håper jeg snart problemene slutter. Tok samtidig en sjekk på baugthrusteren, og pakket om et par sjøvannsinntak mens båten var i lufta. Nå flyter den igjen. Fikk også modifisert røropplegget på watermakeren slik at den kunne testes, trondheimsfjorden smakte bra den, men ikke som en Lysholmer da. Nå nærmer det seg noe.

Plager og fandenskap 1.

Måtte demontere ratt, styrekonsoll, kabler og gass/gir.

Måtte demontere ratt, styrekonsoll, kabler og gass/gir.

Da jeg skulle tre en enkel liten ledning opp i styrekonsollen her for et par uker siden, fant jeg et brudd i konsollen som holder akslingen opp til rattet i possisjon. Et hjørne var borte, og dette var en stopper som skulle hindre roret i å få for store utslag. Jeg kunne jo bare glemme de som solgte meg båten, de gir blanke i de båtene de har solgt, de tenker bare på å selge nye båter. Så jeg tok kontakt med verftet, de sa jeg IKKE måtte seile med dette, og ba meg ta noen flere bilder siden hørte jeg lite. Etter litt purringer fikk jeg beskjed om at de ventet på tilbakemelding fra Lewmar, produsenten av styremekanismen. Og dagene gikk……. torsdag 27. oktober måtte jeg ta aksjon.

Jeg ringte Jon Romundgard i firmaet Leif H. Strøm, som er importør av Lewmar til Norge . Han tok kontakt med Robert Crowe i Lewmar England. Og i løpet av et par timer var ny del på vei fra England. Denne ble sendt med budtjeneste, og med en beklagelse fra England for at det hadde tatt så lang tid, og at de ønsket meg god tur.

Jeg vil uttrykke en stor takk til disse to , og spesielt Jon Romundgard, som egentlig ikke hadde noe med dette å gjøre. TAKK TAKK TAKK. Delen kom på Tirsdag ettermiddag og onsdag morgen var jeg i gang med demonteringen, med god hjelp fra Selfa Arctc AS i Trondheim, var delen byttet utpå kvelden.